HTML

Gőz

Ahol nemcsak begőzölhetünk, hanem ki is ereszthetjük a gőzt - mindenféle az iskoláról, könyvekről és egyebekről ....................... E-mail: mariann.buda[kukac]gmail[pont]com

Friss topikok

Linkblog

McKinsey-jelentés - mitől lehet jó az oktatás?

2008.03.27. 19:54 mariann.b

A McKinsey& Company 2006-2007-ben 30 ország oktatását tanulmányozta, hogy kiderítse, milyen ismérvei vannak a hatékony rendszereknek. A kutatás eredményeit összefoglaló jelentés

magyar változatát

az év elején mutatták be az Akadémián.

A jelentés hihetetlenül izgalmas. Nagyon fárasztó olvasni  (muszáj felnagyítani, így viszont folyton görgetni kell), de megéri!
A végső konklúzió viszonylag egyszerű: "Az élenjáró rendszerek vizsgálata három különösen fontos tényezőt azonosított: annak biztosítása, hogy
1. a megfelelő emberek váljanak tanárrá,
2. eredményes oktatókká képezzék őket,
3. a lehető legjobb oktatást kapja minden gyermek."
Az ember hátán futkos a hideg, mert Magyarországon általában épp az ellenkezője történik annak, ami a sikeres oktatáshoz szükséges. Mindez persze nem vert fel nagy port, a téma hamar feledésbe merült. Különösen érdekes, hogy a harmadik pontot szinte mindenki eleresztette a füle mellett.
Vajon miért?
Az elmúlt évszázadok Magyarországon egy erősen szelektív iskolarendszert hoztak létre. De hagyjuk Mohácsot ésTrianont! A rendszerváltás után adva volt a lehetőség a változtatásra. Hogy hová fog vezetni a jobb iskolai helyekért folyó versengés, azt már elég régen látni lehetett. (A Minőség és szelekció  1997-ben jelent meg az Educatioban.) De ránk tört az átok: minden oktatáspolitikai intézkedés a visszájára fordult, és csak fokozta a versenyt. Ahogyan több nemzetközi vizsgálat megállapította (pl. a Nemzetközi Felnőtt Olvasásvizsgálat és a PISA-vizsgálatok), ma Magyarországé az egyik legkeményebben szelektív oktatási rendszer, amely nem csökkenti, hanem növeli (!!!) a gyerekek között meglévő különbségeket. Vagyis akinek van, csak annak adatik...
A versengés persze nem fog magától leállni, hiszen - látszólag - mindenkinek ez az érdeke: megelőzni a többieket. A csapda ott van, hogy a versengésből egyre többen ki/lemaradnak, és az ő iskoláik bizony nem ugyanolyanok, mint a sikereseké. Ez egy önmagát gerjesztő folyamat. És ahogy a legjobb autó is elakad a sárban, kérdés, meddig viszi el a mégoly jól képzett elit a tudatlanok országát. Mindnyájan szenvedünk a kulturálatlanság, a szellemi sötétség  növekedésétől.  Csak az egész iskolázás színvonalának emelésén át visz az út.  Már ha akarjuk egyáltalán.

1 komment · 1 trackback

Címkék: oktatás

A bejegyzés trackback címe:

https://mariann-buda.blog.hu/api/trackback/id/tr58399584

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: kobak pont org 2008.04.15. 14:23:06

tanításA minap kezembe került egy Nők Lapja szám, ahol a magán tanításról volt szó. Alapvetően elítélték a dolgot az elején, majd a végén leírták, hogy ez természetes, hogy így van. Szerintem nem az, s nincs rendjén, hogy így van. Miért ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kovikata 2008.03.29. 10:49:23

Hát ez telitalálat!

süti beállítások módosítása