A McKinsey& Company 2006-2007-ben 30 ország oktatását tanulmányozta, hogy kiderítse, milyen ismérvei vannak a hatékony rendszereknek. A kutatás eredményeit összefoglaló jelentés
magyar változatátaz év elején mutatták be az Akadémián.
A jelentés hihetetlenül izgalmas. Nagyon fárasztó olvasni (muszáj felnagyítani, így viszont folyton görgetni kell), de megéri!
A végső konklúzió viszonylag egyszerű: "Az élenjáró rendszerek vizsgálata három különösen fontos tényezőt azonosított: annak biztosítása, hogy
1. a megfelelő emberek váljanak tanárrá,
2. eredményes oktatókká képezzék őket,
3. a lehető legjobb oktatást kapja minden gyermek."
Az ember hátán futkos a hideg, mert Magyarországon általában épp az ellenkezője történik annak, ami a sikeres oktatáshoz szükséges. Mindez persze nem vert fel nagy port, a téma hamar feledésbe merült. Különösen érdekes, hogy a harmadik pontot szinte mindenki eleresztette a füle mellett.
Vajon miért?
Az elmúlt évszázadok Magyarországon egy erősen szelektív iskolarendszert hoztak létre. De hagyjuk Mohácsot ésTrianont! A rendszerváltás után adva volt a lehetőség a változtatásra. Hogy hová fog vezetni a jobb iskolai helyekért folyó versengés, azt már elég régen látni lehetett. (A Minőség és szelekció 1997-ben jelent meg az Educatioban.) De ránk tört az átok: minden oktatáspolitikai intézkedés a visszájára fordult, és csak fokozta a versenyt. Ahogyan több nemzetközi vizsgálat megállapította (pl. a Nemzetközi Felnőtt Olvasásvizsgálat és a PISA-vizsgálatok), ma Magyarországé az egyik legkeményebben szelektív oktatási rendszer, amely nem csökkenti, hanem növeli (!!!) a gyerekek között meglévő különbségeket. Vagyis akinek van, csak annak adatik...
A versengés persze nem fog magától leállni, hiszen - látszólag - mindenkinek ez az érdeke: megelőzni a többieket. A csapda ott van, hogy a versengésből egyre többen ki/lemaradnak, és az ő iskoláik bizony nem ugyanolyanok, mint a sikereseké. Ez egy önmagát gerjesztő folyamat. És ahogy a legjobb autó is elakad a sárban, kérdés, meddig viszi el a mégoly jól képzett elit a tudatlanok országát. Mindnyájan szenvedünk a kulturálatlanság, a szellemi sötétség növekedésétől. Csak az egész iskolázás színvonalának emelésén át visz az út. Már ha akarjuk egyáltalán.